Aquests últims dies ha sigut un apocalipsis per als habitants de Canàries, concretament a La Palma, perquè el 19/09/2021 el volcà “Cumbre vieja” va erupcionar després de més de 50 anys inactiu. Encara segueix destruint vivendes i afectant a molts habitants.
La Palma portava uns dies amb moltes tremolors sísmiques i els científics van avisar de la possible erupció volcànica. Aquesta és del tipus estrombolià però n’existeixen més.
-Vulcanià: El nom ve de les erupcions del volcà Vulcà. Solen ser explosives i formen núvols foscos de cendra. La lava és viscosa i entre erupció i erupció tapona ràpidament la xemeneia. L’erupció és molt violenta i la lava es polvoritza en cendres. Llança poc piroclasts. Es produeix una columna de gasos. Les colades volcàniques són poc extenses.
-Hawaià: La lava sol ser poc densa, els gasos i els piroclasts són molt escassos en aquest tipus de volcans. L’erupció és contínua i es forma un llac de lava al cràter que bull i s’escampa per desbordament. Aquest tipus és típic de hawai com el (Kilauea)
-Pelea: La lava és molt viscosa la lava, molt pressionada dintre de la xemeneia, s’obre pas pels costats i baixa vessant avall. Les erupcions són molt destructores, perquè provoquen allaus de cendres incandescents. Aquest nom ve del (Mont pelé)
-Estrombolià: La lava és menys fluida. El tipus d’erupció també és contínua i la lava està en ebullició constant, quan es posa en contacte amb l’aire, els gasos que desprenen violentament i donen lloc a explosions.
També existeixen volcans submarins, els quals tenen el cràter recobert de coralls.
El que més temien a La Palma era que la lava arribés al mar perquè quan el magma entra en contacte amb l’aigua, és un refredament del fluid calent que provoca l’emissió d’una barreja de vapor i gasos a la superfície. El contacte del magma amb l’aigua salada provoca una reacció química que llança a l’atmosfera partícules d’àcid clorhídric, que poden arribar a irritar la pell, els ulls o fins i tot causar problemes respiratoris , posant en risc tot l’hàbitat de la zona.
Font de consulta: https://www.abc.es/sociedad/abci-volcan-palma-pasa-cuando-lava-llega-mar-202109201221_noticia.html
Emilio Conde (3r D)